GDS Qc 124
 

Rekonstruktion af GDS Qc 124

GDS Qc 124 var en ud af 50 lukkede godsvogne, som Christoph & Unmack, Niesky, 
leverede til danske privatbaner i 1919 via grosserer Alb. Svendsen i København. Siden
midten af 1960'erne stod vognen hensat ved Borupgaard Teglværk på et sidespor fra
HFHJ. Vognen havde længe været interessant for Waggonbau Niesky som museums-
objekt, men først i 2009 kom der skred i sagerne, og vognen blev transporteret ned til
fabrikken i Niesky. Målet var at restaurere vognen til fabrikkens jubilæum i sommeren 
2010. Den oprindelige træsko-håndbremse manglede dog, ligesom fabrikspladen og 
andre vigtige reservedele. En fabriksplade til afstøbning kunne måske lånes fra en
tilsvarende OHJ-vogne, som var hensat i Gørlev - troede vi. Men bemeldte OHJ-vogn
havde DJK ladet skrotte, og ingen vidste, hvor fabrikspladen var blevet af. En ny plade
blev så lavet efter et fotografi af OHJ-vognens plade. Under dette arbejde fandt vi ud
af, at en vægtstangshåndbremse kunne doneres fra en hensat LJ HJ-vogn, også med
4,5 m akselafstand. Vognen tilhørte en lokal TV-station, som dog mente, at de godt
kunne undvære vognens bremseudstyr til formålet.
Således kom det til, at to mand fra Niesky i april 2010 kom til Maribo og hentede de
ønskede reservedele til deres GDS 124 projekt. Allerede ved åbent hus arrangementet
i juni 2010 kunne vognen så præsenteres i flot nyrestaureret stand.
  

Vognens tilstand i 1983.
  

Vognen transporteres til Tyskland. Foto arkiv Andreas Pohl.
  

Projektet er godt i gang. Niesky 2010 © Andreas Pohl
  

WBNiesky er ankommet til Maribo. Projektleder Andreas Pohl til venstre. Maribo 19.04.2010 © Per Topp Nielsen
  

Herbert forbereder kirurgien. Vi fik lov at låne strøm hos Lollandsbanen. Tak for det! Maribo 19.04.2010 © Per Topp Nielsen
  

Så er HJ 118 blevet barberet. Maribo 19.04.2010 © Per Topp Nielsen
  

Håndbremsestangen er nu monteret på Qc 124. Niesky 2010 © Andreas Pohl
  

GDS Qc 124 ved præsentationen den 5.06.2010 i Niesky. Foto © Andreas Pohl. 
    

  


  


© 2014 Dansk Jernbanearkiv / Per Topp Nielsen