DSB  HJ 1959  => •Gklm
 

Private firmaers vogne 

Denne gruppe vogne kan mest praktisk deles op i FAF's vogne og de øvrige firmaers
vogne. Der skal nok være nogle vogne, som ikke bliver nævnt, simpelthen fordi man
ikke har kendskab til deres eksistens. Til gengæld nævnes både udlejede og solgte
vogne. Vognkasser (uden hjul/undervogn), som er solgt som skure, nævnes ikke
.
  

FAF - Fyns Andels Foderstofforretning

Fyns Andels Foderstofforretning lejede fra DSB i 1967/1968 ialt 35 •Gklm, hvoraf man
kender numrene på de 34:
1117 027, 038, 046, 057, 090 = 5 stk med Hik-G og skruebremse
1117 252, 295, 420, 502, 506 = 5 stk med skruebremse
1118 004, 036 = 2 stk med Hik-G og Hbr
1118 148, 178, 179, 195, 201, 209, 248, 305, 319, 462, 465, 468, 487, 531, 542, 557,
1118 606, 681, 708, 770, 776, 783 = 22 vogne med Hbr
Vognene anvendtes til transport af sækkevarer mellem Odense, Svendborg og for-
skellige afdelinger rundt omkring på Fyn, herunder Ærøskøbing. De første vogne var
fortsat brune, men dog beskiltet med fortløbende numre. Dette medførte, at enkelte
vogne, som indgik i værkstedet for reparation, blot blev udrangeret, da de ikke særskilt 
var registreret i DSB's vognkartotek som værende udlejet. Men i perioden 1967-1972 
blev 30 af de oprindelige vogne malet blå med store FAF-bogstaver på siderne, hvor-
efter de lettere kunne udskilles fra normale vogne ved værkstedsbesøg. 
1970 anskaffedes to vogne, 1117344 og 1117360, som ombyggedes til transport af
løsvarer fra Svendborg til Ærø, kaldet vogn A hhv vogn B. Disse to blåmalede vogne 
var særligt udsmykket med store reklameskilte på gavlene.
En vogn (1117454) tilkom i 1971 og to mere i 1972 (1118454 og 1118455), sandsyn-
ligvis som erstatning for tidligere udrangerede vogne.
Altså ialt 40 vogne frem til 1972, hvor 33 blåmalede vogne fik tildækket deres DSB-
numre med nye FAF-skilte med (nye) fortløbende FAF-numre fra 1 til 33. De to løs-
varevogne hed fortsat A hhv B. Først i 1974 blev vognene så også registreret i DSB's 
vognkartotek som "anvendes af FAF til lokale transporter".
Alle 35 tilbageværende vogne blev udrangeret i 1975 pånær FAF A, som først udgik
i 1976.
  

HJ.0768 - FAF 1118148 •Gklm. m.fl. mymalede vogne i Svendborg 1968 © Mogens Holsted Larsen.
- påskrifterne er påsat efter at vognene er opmalet i FAF's design.
    

FAF's vogne opstillet efter deres lokale numre fra 1971:

Vogn nr stelnr udstyr tara bemærkninger tilg. ex udg. skæbne 
                   
FAF 1 36848 Hbr 8900   1967 1118 148 1975 udr  
FAF 2 37780 Hbr Hik-G 9600   1967 1118 004 1975 udr  
FAF 3 37305 Hbr 8900   1967 1118 305 1975 udr  
FAF 4 36693 Hbr 8900   1968 1118 776 1975 udr  
FAF 5 37082 Hbr 8900   1968 1118 542 1975 udr  
FAF 6 37812 Hbr Hik-G 9800   1967 1118 036 1975 udr  
FAF 7 37938 Hbr 9000   1967 1118 708 1975 udr  
FAF 8 36901 Hbr 8800   1967 1118 201 1975 udr  
FAF 9 36895 Hbr 8800   1968 1118 195 1975 udr  
FAF 10 37122 Sbr 9700   1967 1117 506 1975 udr  
FAF 11 37118 Sbr 9600   1967 1117 502 1975 udr  
FAF 12 36764 Sbr 10100 cylinderpuffere  1971 1117 454 1975 udr  
FAF 13 37595 Sbr 9800   1968 1117 295 1975 udr  
FAF 14 36879 Hbr 10000   1968 1118 179 1975 udr  
FAF 15 37757 Sbr Hik-G 10200   1968 1117 057 1975 udr  
FAF 16 37727 Sbr Hik-G 9900   1968 1117 027 1975 udr  
FAF 17 37071 Hbr 9000 opr FAF nr 17 (1968)  1968 1118 531 1975 udr  
FAF 18 37911 Hbr 8900   1968 1118 681 1975 udr  
FAF 19 37738 Sbr Hik-G 9800   1968 1117 038 1975 udr  
FAF 20 37487 Hbr 8900   1968 1118 487 1975 udr  
FAF 21 37836 Hbr 9000   1968 1118 606 1975 udr  
FAF 22 37454 Hbr 9000   1972 1118 454 1975 udr  
FAF 23 37746 Sbr Hik-G 9900   1968 1117 046 1975 udr  
FAF 24 37455 Hbr 8700   1972 1118 455 1975 udr  
FAF 25 36730 Sbr 9700   1968 1117 420 1975 udr  
FAF 26 37465 Hbr 8800   1968 1118 465 1975 udr  
FAF 27 36700 Hbr 9000   1968 1118 783 1975 udr  
FAF 28 38000 Hbr 9100   1967 1118 770 1975 udr  
FAF 29 37468 Hbr 9000   1968 1118 468 1975 udr  
FAF 30 36909 Hbr 9000   1968 1118 209 1975 udr  
FAF 31 37172 Hbr 8900 opr FAF nr 26 (1971) 1968 1118 557 1975 udr  
FAF 32 37462 Hbr 8900   1968 1118 462 1975 udr  
FAF 33 36988 Sbr Hik-G 9900   1968 1117 090 1975 udr  
- - 37552 Sbr ? opr FAF nr 4 (1971) 1967 1117 252 1973 udr  
- - 36878 Hbr ? opr FAF nr 3 (1968) ? 1118 178 1974 udr  
- - 36948 Hbr ?   1967 1118 248 1973 udr  
- - 37319 Hbr ?   1967 1118 319 1972 udr  
- -   ? ?   ? ?      
FAF A 37644 Sbr ?   1970 1117 344 1976 udr  
FAF B 37660 Sbr ?   1970 1117 360 1975 udr  

  
  

HJ.0823 - 1118178 •Gklm = FAF 3, farve formentlig brun (?). Tommerup 4.03.1968 © J. Guldbæk-Christensen<
  

HJ.0991 - 111853l •Gklm = FAF 17,  farve ukendt, Ringe 4.03.1968 © J. Guldbæk Christensen
  

HJ.0020 - FAF 1118305 •Gklm  i endegyldigt blåt design, Middelfart 3.11.1967 © J. Guldbæk Christensen.
- påskrifterne er tilpasset FAF's design.

  

HJ.0642 - 1117252 •Gklm = FAF 4, Svendborg 3.07.1971 © Per Topp Nielsen.
  

HJ.1033 - 1118557 •Gklm = FAF 26 - senere FAF 31 (uden DSB-nr), Svendborg  3.07.1971 © Per Topp Nielsen.
  

HJ.1039 - FAF 33  ex 1117090 •Gklm med Hik-G og skruebremse, Svendborg 31.03.1974 © Per Topp Nielsen.
  

HJ.0464 - FAF B  ex 1117360 •Gklm, med cylinderpuffer og skruebremse, Svendborg 31.03.1974 © Per Topp Nielsen.
  

  
  


© 2014 Dansk Jernbanearkiv / Per Topp Nielsen