DSB  HJ 1959  => •Gklm
 

Varehusramper og -forlængelser
  

Fra 1967 udførte DSB udvidelser af varehusramperne flere steder i landet. Dette
skete ved, at HJ/Gklm vogne fik fjernet den ene sidevæg foruden begge gavlvægge
og derefter boltet sammen til en lang række, som kunne befares gennemgående 
med gaffeltrucks, sækkevogne og lignende. Til den åbne side kunne godsvogne
på nabosporet betjenes, til den anden side lastbiler. Særlige forhold beskrives i de
enkelte afsnit nedenfor. Der har eksisteret andre ramper bl.a. på Kbh Gb, men disse
bestod ikke af HJ-vogne.
  

Godsekspeditionen Glostrup

I Glostrup stod vognrækken mellem to spor. Det var således ikke beregnet, at lastbiler
skulle kunne bakke til rampen. Andre godsvogne kørte til den åbne side af vognrækken.
- den lukkede side kunne ikke anvendes, idet sporet på denne side lå for langt væk.
Fra 1967 bestod rampen af følgende vogne regnet fra varehuset og udad:
1118425, 1118577, 1118545, HJ 37846, 1118348, 1118279, 1118561, HJ 37968,
1118655, HJ 37850 og 1118549. 
Alle pånær de to første blev ophugget i 1979. Disse to blev fjernet engang efter 1984.
  

Den sidste rest af rampen - forrest •Gklm 1118277 - i Glostrup 27.02.1983 © Per Topp Nielsen
   

Godsekspeditionen Slagelse

I Slagelse bestod rampen fra 1969 af følgende vogne regnet fra varehuset og ud:
• Gklm 1118 434, 397, 485, 767, 281, 293, 107, 471 og 127.
I 1972 yderligere udviddet med vognene 1116007 og 1117281.
De to sidste var mærkelige valg, idet 1116007 skulle have både skruebremse (fra 
lille platform over den ene puffer) og trykluftbremse. Jævnfør vognens bremsemærker
var trykluftbremsen dog forlængst afmonteret, men skruebremsen har man været nødt
til at fjerne sammen med endevæggen. Den sidste vogn (1117281) var endnu værre.
Her havde man med stort besvær fjernet bremseplatformen og et stykke af undervognen
med en skærebrænder for at få vognkassen til at slutte tæt til den næstsidste vogn i
rækken. Hvorfor vendte man ikke bare vognen 180 gr på den stedlige drejeskive?
Vognrækken i Slagelse udmærkede sig i øvrigt derved, at den åbne side vendte ud mod
læssevejen, hvor lastbilerne kunne bakke til, og den lukkede side - dog med åbne døre
- vendte ud mod sporarealet. Måske derfor vendte den sidste vogn forkert? Der var 
dog spor på begge sider af vognrækken. Hvordan det hele har fungeret i praksis er 
ukendt. 1985 var alt fjernet.
  

Klik for større billede

Hele rampen i Slagelse 11.10.1981 © Per Topp Nielsen - Klik for større foto
  

Flytbar rampe i Korsør

I Korsør er 1978 observeret en flytbar rampe bestående af •Gklm 1118144 med kun en 
sidevæg i behold. Formålet med denne vogn er ukendt. I følge DSB's optegnelser an-
vendtes vognen lokalt ved "ddt" (driftsdepotet) i Korsør.
   

Godsekspeditionen Padborg

Både nord og syd for Godsekspeditionen samledes 1970 en varehusrampe af ud-
rangerede HJ-vogne. Gx blev erstattet af et nyt varehus omkring 1984 og vognram-
perne blev ophugget på stedet.
  
Den nordlige rampe bestod af vognene:
•Gklm 1116 024, 210 (begge kvægtransportvogne fra Nykøbing F) og HJ 37982.
- muligvis med yderligere en fjerde vogn. Oplysninger herom er modstridende.
  
Den sydlige rampe bestod af - fra nord mod syd - af:
HJ 37401, 37825, 37387, 37436 og 37447.
  

HJ.0425 - HJ 37447 som afslutning på den sydlige varehusrampe i Padborg 28.03.1975 © Per Topp Nielsen
  

Revisionstunnel Fvk Esbjerg

Filialværkstedet i Esbjerg indrettede 1970 en "tunnel" af flere vognkasser fra HJ-vogne
til brug ved revision af de små trehjulede 10, 20 og 30 hl transportbeholdere. Tunnellen
formede en rampe, hvorpå transportbeholderne kunne læsses ud af godsvognene,
igennem tunnellen og ned i gulvplan, hvorfra der var adgang til værkstedet. 
Ved besøg 28.3.1975 kunne følgende vognkasser identificeres:

  
•Gklm 1118227, 1118508 (tidl. udl. til Tuborg), 1118541 og 1118564.

1986 brændte værkstedet og blev efterfølgende nedlagt og alle bygninger fjernet.
   

Starten på tunnellen ned til værkstedet. Foran står transportbeholder A 70472. Esbjerg 1986 © J. Guldbæk Christensen  

  
  


© 2014 Dansk Jernbanearkiv / Per Topp Nielsen