Forkerte museumsvogne

  
1967:  DSB/S Id 876 

Denne vogn er en ud af 10 vogne, Nr 314-325, med udvendig forskalning, sideskyde-
døre og en stor dobbelt fløjdør i den ene gavlvæg. I modsatte ende fandtes en åben 
veranda med halvhøjt (762 mm) brystværn. I væggen mellem denne og lastrummet 
fandtes en klapdør og et mindre sprossevindue. Vognene blev bygget i 1857 ved
Sjællandske Jernbaneselskabs eget værksted i København. De to sidste kunne dog
først tages i drift fra 10. januar 1858.

Vognene fik nye numre (og litra) fra 1870: Litra Jc og lige numre fra 876 til 894 i dette
besynderlige nummersystem, hvor bremsevogne havde ulige numre og vognene
med håndbremse tog de øvrige numre - lige eller ulige, som det nu kunne passe sig 
i en serie vogne. Som statsbanevogne (DSB/S) fra 1880 fik de nyt litra Jd, men
beholdt sine numre. I 1893 kom der igen orden i galskaben, og de 10 vogne blev ændret
til JC 4032-4041. Fra 1911 til 1919 udgik vognene og 8 af dem blev omdannet til 
tjenestevogne.



Vognenes udseende i 1890, fra Sjællandske Statsbaners materielfortegnelse 1890.

Og hvad er der så galt med denne vogn? For det første er det forkert nummer, idet
det drejer sig om vogn Jc 888. Dernæst er også litra Id forkert - skal være Jd. Dertil
skal litra sidde oppe i venstre øverste hjørne af vognkassen. Som Jc-vogn havde
vognen 150 Centners bæreevne (7,5 t). Først i 1893 blev bæreevnen nedsat til 6 t.
Vognen er påmalet "Last 120 Ctr.", hvilket er forkert uanset hvad. Som Jc.vogn skulle
påskriften have været "Maksimallast 150 Ctr." og det skulle brede sig i hele dørens
bredde ca midvejs oppe på samme. Til højre, over Til/Fra tavlen, skulle stå Danmark.
Billedet nedenfor viser påskrifterne på DSB/S Ja 791 i 1893. Sådan burde de også
se ud på Jc 888.
Noget andet er, at vognen ingen stor gavlport har modsat verandaen. Denne fast-
gjordes efter 1890, men på vognen er den helt væk og erstattet af en fast væg. En
klapdør, som tidligere fandtes mellem verandaen og godsrummet er også fjernet.

   


 
Vognen har stort set altid hørt til ved Museumsbanen i Maribo. Her fotograferet i oktober 1975 © Per Topp Nielsen.
 

DJK's vogn har følgende historik:
 
1857  nybygget No 322 fra Banens værksted i København (December 1857)
1870  > Jc 888
1880  > DSB/S Jd 888
1890  > Vognens brede port i den ene gavl afblændes
1893  > DSB JC 4038
1914  > Telegrafvogn 7
1937  > Telegrafvogn 44
1954  udrangeret - anvendtes dog fortsat lokalt (hvor?)
196?  solgt til DJK og restaureret som DSB/S Id 876

Bemærk: Vognene var påmalet litra som Jc hhv JD, men i materielfortegnelserne skrev man Ic hhv ID.
 

DSB/S Ja 791 viser, hvordan påskrifterne kan se ud i 1893. Udsnit af større billede fra Hobro. Arkiv Børge Sundahl..
  

Sådan så vognen ud i 1983, og siden er det ikke blevet meget bedre.  Maribo januar 1983 © Per Topp Nielsen

Peer Thomassen har "tilstået", at han ramte forkert, da han i sin tid fandt nummeret
til vognen. Men, som han sagde, "det er der sågu' ingen, der nogensinde hitter ud af"
og så stak han mig en halvtredser for at holde kæft . . .

Museumsbanens folk har "lovet" mig, at når vognen engang skal opmales, får den
korrekt nummer 888. Men hvad så med alle de andre påskrifter? Måske skal jeg selv
tilbyde at udføre bemalingen? Så slipper de også for at høre på mit brokkeri ;o))

Få det nu fix'et !


   


© 2014 Dansk Jernbanearkiv / Per Topp Nielsen