Privatbanernes vogne
Siden 1966 har en række privatbaner fået HJ-vogne, fremkommet dels som erstatning
for privatbanevogne, som DSB har ødelagt ved ulykker eller rangeruheld, dels indkøbt
for at modernisere banens vognpark. Nævnes skal også andre selskaber som driver
jernbanegodstrafik.
LJ - Lollandsbanen
HJ.0184 -
LJ HJ 124 nymalet og -revideret. Maribo 20.7.1969 © Tom LauritsenLollandsbanen fik i 1966 fire vogne som erstatning for vogne havareret hos DSB. Dernæst
i 1969 tre mere. 1970 købte banen selv 10 vogne i første omgang til transport af sukker i
sække mellem Sukkerfabrikken og Sakskøbing havn. Derefter indgik de i den almindelige
trafik med sukker mellem Lolland og resten af landet. 1971 tilgik en enkelt vogn, som man
lånte sig til hos MBJ (DJK) i bytte for LJ Q 162. Fra 1972 fik privatbanevogne ikke mere
adgang til at køre på DSB's skinner (med mindre de var DVO-godkendt), og vognene blev
hensat - hovedsagelig som lagervogne i Maribo for privatbanernes lager af overkørsels-
reservedele og -udstyr.
1978 blev to vogne ombygget til fladvogne for LJ's baneafd. To vogne blev ophugget i
1980 og i 1984 blev en vogn ombygget til grenklipper. I 1985 hhv 1987 blev to vogne
omdannet til flytbare skure, så de efter behov - på en lastbil - kunne flyttes rundt til for-
skellige arbejdssteder på strækningen, fx ombygningen af Grænge station. De to vogn-
kasser er i dag hensat ved baneafdelingens nye lagerhal i Maribo.
To vogne blev ophugget i 1991, herunder den fra MBJ lånte HJ 111. MBJ fik i stedet
vognen HJ 112. Omkring 2006 "forsvandt" yderligere en vogn i al ubemærkethed.
Tilbage på hjul findes i dag syv vogne, hvoraf de fem er "midlertidigt hensat", men alle
syv er forlængst udløbet af revision. Fire af vognene har spenderet deres håndbremse
til istandsættelsen af tre Gs-undervogne (307-309) for baneafd i 1986, men også et sæt
bremsedele til Niesky i Tyskland for istandsættelse af GDS Qc 124 i 2009.
De to fladvogne er også ophugget og i drift er kun grenklipperen GK1 med vel efter-
hånden sin tredie landbrugstraktor som hydraulikgenerator.
Vogn nr | stelnr | udstyr | anvendelse | tilg. | ex | udg. | skæbne | ||
HJ 111 | 37411 | Hbr | 1971 | MBJ HJ 1 | 1991 | ophug | |||
HJ 112 | 37427 | Hbr | 1970 | 1118 427 | 1991 | > DJK/MBJ (a) | |||
HJ 113 | 37934 | Hbr | 1970 | 1118 704 | 1978 | > fladvogn 113 | |||
HJ 114 | 37762 | Sbr Hik-G | (a) | 1970 | 1117 062 | 1984 | > fladvogn 114 | ||
HJ 115 | 37371 | Hbr | Lagervogn | 1970 | HJ 37371 | hensat i Maribo | |||
HJ 116 | 36859 | Hbr | 1970 | 1118 159 | 1978 | > fladvogn 216 | |||
HJ 117 | 37417 | Hbr | 1970 | 1118 417 | 1991 | ophug | |||
HJ 118 | 36806 | Hbr (c) | (a) | Lagervogn | 1966 | 1118 106 | hensat i Maribo | ||
HJ 119 | 37421 | Hbr | 1966 | HJ 37321 | 1980 | ophug | |||
HJ 120 | 37065 | Hbr | Lagervogn | 1966 | HJ 37065 | hensat i Maribo | |||
HJ 121 | 36905 | Hbr | 1966 | HJ 36905 | 1980 | ophug | |||
HJ 123 | 37390 | Hbr (b) | Lagervogn | 1970 | HJ 37390 | Hensat i Maribo | |||
HJ 124 | 37826 | Hbr | 1969 | 1118 596 | 1987 | udr (d) | |||
HJ 125 | 37522 | Sbr | Lagervogn | 1969 | 1117 222 | Hensat i Maribo | |||
HJ 126 | 37527 | Sbr | Lagervogn | 1969 | 1117 227 | Hensat i Maribo | |||
HJ 127 | 36823 | Hbr (b) | Lagervogn | 1970 | 1118 123 | Hensat i Maribo | |||
HJ 128 | 37888 | Hbr | 1970 | 1118 658 | 1985 | udr (d) | |||
HJ 129 | 37337 | Hbr (b) | Lagervogn | 1970 | 1118 337 | ? 2006 | ophug før 2007 | ||
113 | 37934 | Hbr | Fladvogn Baneafd. | 1978 | HJ 113 | 2006 | ophug | ||
114 | 37762 | Sbr Hik-G | (a) | Specialvogn Baneafd. | 1984 | HJ 114 | 1984 | > GK 1 | |
216 | 36859 | Hbr | Fladvogn Baneafd. | 1978 | HJ 116 | 2006 | ophug | ||
GK 1 | 37762 | Sbr Hik-G | (a) | Grenklipper | 1984 | 114 | > Regionstog syd |
a) LJ HJ 118 har korte fjedre type 60, HJ 114 fjedre type 303 og resten fjedre type 302.
b) Handbremsen fjernet for brug på andre vogne.
c) Bremseudstyret doneret til istandsættelsen af GDS Qc 124 ved Waggonfabrik Niesky i Tyskland. Læs historien her >>>
d) Vognkassen anvendes som flytbart redskabsskur for baneafdelingen. Senest blot som lagerskure i Maribo.
HJ.0583 -
LJ HJ 114 (Sbr, Hik-G og 303-fjedre), Maribo 7-1978 © Per Topp Nielsen
HJ.0340 -
LJ HJ 117 - Maribo 10-1977 © Per Topp Nielsen
HJ.0626 -
LJ HJ 118 med korte fjedre type 60, Maribo 7-1978 © Per Topp Nielsen
HJ.0361 -
LJ HJ 126, Sakskøbing 6-1972 © Per Topp Nielsen
HJ.0667 -
LJ 113, ex HJ 113, som fladvogn til internt brug - Maribo 11-1978 © Per Topp Nielsen
HJ.0759 -
LJ 216, ex HJ 116, som fladvogn til internt brug - Maribo 17.4.2005 © Per Topp Nielsen
HJ.0583 -
LJ grenklipper ex HJ 114 (med 303-fjedre) - 1. udgave, Maribo 6-1984 © Per Topp Nielsen
HJ.0583 - LJ GK 1 (114) med udviddet førerkabine. Bemærk at skruebremsen er flyttet lidt til siden.
Sakskøbing 10/1995 © Per Topp Nielsen
HJ.0583 - LJ GK.1 med nyt drivaggregat VOLVO BM traktor - Nakskov 13.10.2002 © Per Topp Nielsen