Tjenestegodsvogne >>> vogne med 941-numre
Tjenestegodsvogne er uombyggede almindelige godsvogne til interne transporter og
formål. Oprindelig kendetegnet ved særlige påskrifter; senere ved UIC-numre i serien
94x x xxx. Særlige transportformål er nævnt i vognlisterne, men enkelte tjenester i DSB
var storforbrugere af godsvogne til særlige transporter. Nogle af disse nævnes herunder.
En del af vognene har sikkert været monteret med hylder og reoler og må vel således
danne grænsetilfælde til specialvognene. Andre vogne havde status som lagervogne fast
tilknyttet en station, som de ikke måtte flyttes væk fra. Andre var transportvogne for en
bestemt tjeneste, afdeling eller kolonne og fulgte dennes færden rundt i landet. En særlig
gruppe danner de vogne, som var tilknyttet DSB's hovedlagre og værksteder og brugtes
til egne transporter disse imellem eller mellem disse og "fremmede" leverandører.
Til tider tog tjenesterne sig selv til rette og "beholdt" brugbare vogne. Andre vogne blev
officielt tildelt og forsynet med passende påskrifter i den anledning. Alt dette er rimeligt
uigennemskueligt at efterforske. I vognlisterne er anført de særlige formål, som fremgår
af skrivelser og vognkartotekets vognkort og optegnelser. Disse er sammenlignet med
fotografier og private optegnelser, uden at dette på nogen måde har forbedret overskue-
ligheden væsentligt.
HJ.0362 - 1117044 •Gklm. Kun til brug for signalvæsenet, her uden (!) trykluftbremse. Vanløse 12.9.73 © Per Topp Nielsen
Signalvæsenet og Sikringstjenesten, Vanløse - m.fl.
Signalvæsenet i Vanløse lagde ud allerede fra 1966 og fik tildelt en lang række HJ og
•Gklm vogne til at transportere deres grej og materialer rundt i landet. Enkelte vogne blev
ombygget
til egentlige værksteds- og mandskabsvogne (se under Specialvognene).
Mindst en vogn - se
foto af 1117044 herover - mistede undervejs sin trykluftbremse.
Sikringstjenesten havde 1973 endnu 37 HJ og •Gklm vogne i brug, som derefter blev
erstattet
af 37 •Gkms vogne med numrene 9413 000 - 036 og de gamle vogne blev
efter ombytningen
hensat i Bramminge for ophug.
HJ.0751 - 1117267 •Gklm. Kun til brug for signalvæsenet. Hensat for ophug, Bramming 12.12.73 © J. Guldbæk Christensen
HJ.0395 - 1118437 •Gklm. Kun til brug for svejsekolonnerne i 1.distrikt. Gb 12.9.73 © Per Topp Nielsen
HJ.0475 - 1117055 •Gklm. 6. Anlægskontor, Århus. Fra 1981 40 86 9413 087. Herning 22.10.78 © Per Topp Nielsen
Stationære vogne - Lokalvogne
Disse vogne benyttedes til lokale formål og behøvede ikke være driftsduelige, med
mindre
deres brug krævede dette. Vognene var oftest hensat for enden af et spor
eller på et spor
uden forbindelse med det øvrige spornet. Helt ekstremt var de for-
længede varehusramper
i Glostrup, Slagelse og Padborg, hvor en række vogne fik
fjernet tre vægge samt puffere
og blev boltet samme til en lang læsserampe.
Lastbiler kunne køre til skydedøren i den
bevarede sidevæg, og godsvogne kunne
betjenes fra vogn til vogn fra den åbne side.
Til disse rampevogne hører vel også •Gklm 1118144 som i 1978 anvendtes som
lokalvogn ved "ddt" (form. driftsdepotet) i Korsør, berøvet tre af sine
vægge.
HJ.0030 - 1118005 •Gklm, stod i mange år fast stationeret i Horsens som "Lokalvogn". Horsens 8.6.77 © Per Topp Nielsen
HJ.0563 - Stelnr 37760 (1117060 u/nr), som hensat lokalvogn i Struer. Struer 11.9.77 © Per Topp Nielsen
HJ.0427 - 1118448 •Gklm, Lokal transport (snematerialer) på Nykøbing Fl st. Nykøbing F 26.10.74 © Per Topp Nielsen
Lokal transport er nu så meget sagt. Vognen er hensat på en 10 m lang sporstump uden forbindelse til omverdenen.
HJ.0093 - HJ 37808 som Depotvogn ved godsterminalen i Odense 31.3.74 © Per Topp Nielsen
>>> Tjenestegodsvogne med 941-numre fra 1974