DSB  HJ 1959  => •Gklm

  
1959:  1143 HJ  36671...38000  ex QH / QR 

Alle 1143 vogne blev ombygget ved DSB Centralværksted i Aarhus. De to første 
leveredes med revisionsdato 26.09.1959. Begge vogne var RIV-mærket, som blev 
fjernet igen kort efter, Hik-G bremse og de originale hjulsæt og 55x fjedre. HJ 37701 
var ombygget fra en QR og havde derfor skruebremse, HJ 37776 (ex QH) havde 
alm. håndbremse.

PDF blad med tekniske data og tegninger af vogntypen
   

HJ 37701 - den første vogn

HJ.0001 - HJ 37701, ex QR, Hik-G, RIV og 55x fjedre. Rev 26/9-59.  Foto: DSB Cvk Ar 01.10.1959
 

HJ 37776

HJ.0002 - HJ 37776, ex QH, Hik-G, RIV og 55x fjedre. Rev 26/9-59.  Foto: DSB Cvk Ar 01.10.1959
  

I perioden fra september 1959 til oktober 1963 byggede Cvk Aarhus ialt 1143 HJ-vogne 
fra 724 QH, QHL og QHP samt 419 QR, QRB, QRL og QRV:

År ex QH ex QR Sum udr QH udr QR Sum Total
                   
1959 43 11 54 0 54
1960 201 93 294 0 398
1961 182 111 293 - 1 0 - 1 640
1962 185 107 292 0 0 0 932
1963 113 97 210 - 1 - 1 - 2 1140
1964 0 - 4 0 - 4 1136
1965 0 - 1 - 1 - 2 1134
1966 0 - 5 - 1 - 6 1128
1967 0 - 17 - 2 - 19 1109
1968 0 - 137 - 83 - 220 889
1969 0 - 38 - 18 - 56 833
1970 0 - 44 - 14 - 58 775
1971 0 - 151 - 103 - 254 521
1972 0 a)  - 191 a)  - 101 - 292 229
1973 0 - 26 - 32 - 58 171
1974 0 - 24 - 7 - 31 140
1975 0 - 10 - 7 - 17 123
1976 0 - 3 0 - 3 120
1977 0 - 12 - 4 - 16 104
1978 0 - 16 - 16 - 32 72
1979 0 - 12 - 11 - 23 49
1980 0 - 12 - 4 - 16 33
1981 0 b)  - 16 c)  - 10 - 26 7
1982 0 - 3 - 2 - 5 2
1983 0 0 - 2 - 2 0
                   
Sum 724 419 1143 - 724 - 419 - 1143 0

  a)  Heraf mindst 25 vogne, udrangeret 1972, som udgik allerede i 1971
  b)  Heraf 6 stk, udrangeret 1981, men udgået "før 1977"
  c)  Heraf 5 stk, udrangeret 1981, men udgået "før 1977"
  

Vognene byggedes i følgende serier:
Bemærk: Nogle af serierne er bygget i baglæns nummerfølge. Disse er mærket med ***..

fra - til Nr  fra - til  stk ex            
                   
09/59 - 09/62 37701 - 37775    75 QR Tbr            
09/59 - 06/62 37776 - 37925  150 QH (Tbr) anm.          
10/59 - 06/62 38000 - 37926    75 QH (Tbr) anm.  ***
10/59 - 09/61 37301 - 37500  200 QH            
11/59 - 12/61 37601 - 37699    99 QR            
11/59 - 02/63 37501 - 37600  100 QR            
09/61 - 11/61 37300 - 37281    20 QH    ***        
11/61 - 08/63 36801 - 36981  181 QH            
02/62 - 10/63 36711 - 36795    85 QR            
06/62 - 11/63 37041 - 37089    49 QH            
07/62 - 09/63 37200 - 37165    36 QH    ***        
08/62 37700      1 QR            
09/62 - 08/63 36999 - 36982    18 QR Tbr    ***        
02/63 - 10/63 37101 - 37132    32 QR            
08/63 - 10/63 36671 - 36679      9 QR Tbr            
08/63 - 10/63 36700 - 36688    13 QH    ***        

 anm. 
 HJ ex QH med trykluftbremse hele deres liv:  37776 - 37816 = 40 vogne.
 HJ ex QH med trykluftbremse, fjernet igen senest 5/61:
 37822, 823, 824, 832, 833, 835, 840, 841 og 37988 - 38000 = 21 vogne. 

Download:  Tabel over alle HJ-vogne opstillet i den rækkefølge, de blev bygget.
  

HJ 37333

HJ.0100 - 26.02.1960 afleveredes vogn nr 100 - HJ 37333. Bemærk pufferplanken er delvis brunmalet.
Foto: DSB Cvk Århus, arkiv S.A.Guldvang - Dansk Jernbanearkiv.
 

Fra 1965 blev vognene omlitreret til •Gklm, men lige til det sidste kunne man møde 
vogne, som endnu ikke var ændret:

HJ 37443

HJ.0325 - HJ 37413, Rødby Færge 6/81. Afbrændes 25/9-81 under en bedriftværnsøvelse. © Per Topp Nielsen.
  

>>>  Flere fotos af HJ-vogne
  

Omlitreringstabel 1965 - fra HJ til •Gklm

HJ •Gklm  stk bremse            
                   
36671 - 36679 1117 075 - 083      9 RS Hik-G            
36688 - 36700 1118 771 - 783    13 H            
36711 - 36794 1117 401 - 484    84 RS  
36795 1117 400      1 RS            
36801 - 36980 1118 101 - 280  180 H d)
36981 1118 100      1 H
36982 - 36999 1117 084 - 101    18 RS Hik-G
37041 - 37089 1118 501 - 549    49 H f )           
37101 - 37132 1117 485 - 516    32 RS e)          
37165 - 37200 1118 550 - 585    36 H            
37281 - 37500 1118 281 - 500  220 H            
37501 - 37699 1117 201 - 399  199 RS            
37700  1117 200      1 RS            
37701 - 37774 1117 001 - 074    74 RS Hik-G            
37775 1117 000      1 RS Hik-G            
37776 - 37816 1118 000 - 040    41 H  Hik-G            
37817 - 38000 1118 587 - 770  184 H            

  d) 36942 fejlagtigt ændret til 1117486 og ikke som planlagt 1118242.
  e) 37102 fejlagtigt ændret til 1118242 og ikke som planlagt 1117486.
  f ) 37082 fejlagtigt ændret til 1118543 i 1965, men året efter rettet til 1118542.
      37083 blev i øvrigt aldrig ændret til 1118543.

Langt fra alle HJ-vogne blev omlitreret. To blev forbyttet og en fik to forskellige numre 
(se ovf.) Hvilke, som blev ændret, fremgår af vognlisten.
  

HJ.0770  •Gklm 1117271 - Sommersted  1-1968 ©  J. Guldbæk Christensen
 

>>>  Flere fotos af •Gklm-vogne

I tidens løb blev mange HJ og •Gklm vogne anvendt til tjenestevogne eller udlejet/solgt 
til private firmaer eller privatbaner for videre anvendelse. 
Andre blev ombygget til ukendelighed til specielle formål.

>>>  Tjenestegodsvogne.

>>>  Special- og tjenestevogne.

>>>  Vogne benyttet af private firmaer.

>>>  Vogne overgået til privatbaner.

>>>  Vogne ved museer og jernbaneklubber

 


   


© 2014 Dansk Jernbanearkiv / Per Topp Nielsen