1959: 1143 HJ 36671...38000 ex QH / QR
Alle 1143 vogne blev ombygget ved DSB Centralværksted i Aarhus. De to første
leveredes med revisionsdato 26.09.1959. Begge vogne var RIV-mærket, som blev
fjernet igen kort efter, Hik-G bremse og de originale hjulsæt og 55x fjedre. HJ 37701
var ombygget fra en QR og havde
derfor skruebremse, HJ 37776 (ex QH) havde
alm. håndbremse.
PDF blad med tekniske data og tegninger af vogntypen
HJ.0001 -
HJ 37701, ex QR, Hik-G, RIV og 55x fjedre. Rev 26/9-59. Foto: DSB Cvk Ar 01.10.1959
HJ.0002 - HJ 37776, ex QH, Hik-G, RIV og 55x fjedre. Rev 26/9-59. Foto: DSB Cvk Ar 01.10.1959
I perioden fra september 1959 til oktober 1963 byggede Cvk Aarhus ialt 1143 HJ-vogne
fra 724 QH, QHL og QHP samt 419 QR, QRB, QRL og QRV:
År | ex QH | ex QR | Sum | udr QH | udr QR | Sum | Total | ||
1959 | 43 | 11 | 54 | 0 | 54 | ||||
1960 | 201 | 93 | 294 | 0 | 398 | ||||
1961 | 182 | 111 | 293 | - 1 | 0 | - 1 | 640 | ||
1962 | 185 | 107 | 292 | 0 | 0 | 0 | 932 | ||
1963 | 113 | 97 | 210 | - 1 | - 1 | - 2 | 1140 | ||
1964 | 0 | - 4 | 0 | - 4 | 1136 | ||||
1965 | 0 | - 1 | - 1 | - 2 | 1134 | ||||
1966 | 0 | - 5 | - 1 | - 6 | 1128 | ||||
1967 | 0 | - 17 | - 2 | - 19 | 1109 | ||||
1968 | 0 | - 137 | - 83 | - 220 | 889 | ||||
1969 | 0 | - 38 | - 18 | - 56 | 833 | ||||
1970 | 0 | - 44 | - 14 | - 58 | 775 | ||||
1971 | 0 | - 151 | - 103 | - 254 | 521 | ||||
1972 | 0 | a) - 191 | a) - 101 | - 292 | 229 | ||||
1973 | 0 | - 26 | - 32 | - 58 | 171 | ||||
1974 | 0 | - 24 | - 7 | - 31 | 140 | ||||
1975 | 0 | - 10 | - 7 | - 17 | 123 | ||||
1976 | 0 | - 3 | 0 | - 3 | 120 | ||||
1977 | 0 | - 12 | - 4 | - 16 | 104 | ||||
1978 | 0 | - 16 | - 16 | - 32 | 72 | ||||
1979 | 0 | - 12 | - 11 | - 23 | 49 | ||||
1980 | 0 | - 12 | - 4 | - 16 | 33 | ||||
1981 | 0 | b) - 16 | c) - 10 | - 26 | 7 | ||||
1982 | 0 | - 3 | - 2 | - 5 | 2 | ||||
1983 | 0 | 0 | - 2 | - 2 | 0 | ||||
Sum | 724 | 419 | 1143 | - 724 | - 419 | - 1143 | 0 |
a) Heraf mindst 25 vogne, udrangeret 1972, som udgik allerede i 1971
b) Heraf 6 stk, udrangeret 1981, men udgået "før 1977"
c) Heraf 5 stk, udrangeret 1981, men udgået "før 1977"
Vognene byggedes i følgende serier:
Bemærk: Nogle af serierne er bygget i baglæns nummerfølge. Disse er mærket med ***..
fra - til | Nr fra - til | stk | ex | ||||||
09/59 - 09/62 | 37701 - 37775 | 75 | QR Tbr | ||||||
09/59 - 06/62 | 37776 - 37925 | 150 | QH (Tbr) | anm. | |||||
10/59 - 06/62 | 38000 - 37926 | 75 | QH (Tbr) | anm. | *** | ||||
10/59 - 09/61 | 37301 - 37500 | 200 | QH | ||||||
11/59 - 12/61 | 37601 - 37699 | 99 | QR | ||||||
11/59 - 02/63 | 37501 - 37600 | 100 | QR | ||||||
09/61 - 11/61 | 37300 - 37281 | 20 | QH | *** | |||||
11/61 - 08/63 | 36801 - 36981 | 181 | QH | ||||||
02/62 - 10/63 | 36711 - 36795 | 85 | QR | ||||||
06/62 - 11/63 | 37041 - 37089 | 49 | QH | ||||||
07/62 - 09/63 | 37200 - 37165 | 36 | QH | *** | |||||
08/62 | 37700 | 1 | QR | ||||||
09/62 - 08/63 | 36999 - 36982 | 18 | QR Tbr | *** | |||||
02/63 - 10/63 | 37101 - 37132 | 32 | QR | ||||||
08/63 - 10/63 | 36671 - 36679 | 9 | QR Tbr | ||||||
08/63 - 10/63 | 36700 - 36688 | 13 | QH | *** |
anm.
HJ ex QH med trykluftbremse hele deres liv: 37776 - 37816 = 40 vogne.
HJ ex QH med trykluftbremse, fjernet igen senest 5/61:
37822, 823, 824, 832, 833, 835, 840, 841 og 37988 - 38000 = 21 vogne.
Download: Tabel over alle HJ-vogne opstillet i den rækkefølge, de blev bygget.
HJ.0100 - 26.02.1960 afleveredes vogn nr 100 - HJ 37333. Bemærk pufferplanken er delvis brunmalet.
Foto: DSB Cvk Århus, arkiv S.A.Guldvang - Dansk Jernbanearkiv.
Fra 1965 blev vognene omlitreret til •Gklm, men lige til det sidste kunne man møde
vogne,
som endnu ikke var ændret:
HJ.0325 -
HJ 37413, Rødby Færge 6/81. Afbrændes 25/9-81 under en bedriftværnsøvelse. © Per Topp Nielsen.Omlitreringstabel 1965 - fra HJ til •Gklm
HJ | •Gklm | stk | bremse | ||||||
36671 - 36679 | 1117 075 - 083 | 9 | RS Hik-G | ||||||
36688 - 36700 | 1118 771 - 783 | 13 | H | ||||||
36711 - 36794 | 1117 401 - 484 | 84 | RS | ||||||
36795 | 1117 400 | 1 | RS | ||||||
36801 - 36980 | 1118 101 - 280 | 180 | H | d) | |||||
36981 | 1118 100 | 1 | H | ||||||
36982 - 36999 | 1117 084 - 101 | 18 | RS Hik-G | ||||||
37041 - 37089 | 1118 501 - 549 | 49 | H | f ) | |||||
37101 - 37132 | 1117 485 - 516 | 32 | RS | e) | |||||
37165 - 37200 | 1118 550 - 585 | 36 | H | ||||||
37281 - 37500 | 1118 281 - 500 | 220 | H | ||||||
37501 - 37699 | 1117 201 - 399 | 199 | RS | ||||||
37700 | 1117 200 | 1 | RS | ||||||
37701 - 37774 | 1117 001 - 074 | 74 | RS Hik-G | ||||||
37775 | 1117 000 | 1 | RS Hik-G | ||||||
37776 - 37816 | 1118 000 - 040 | 41 | H Hik-G | ||||||
37817 - 38000 | 1118 587 - 770 | 184 | H |
d) 36942 fejlagtigt ændret til 1117486 og ikke som planlagt 1118242.
e) 37102 fejlagtigt ændret til 1118242 og ikke som planlagt 1117486.
f ) 37082 fejlagtigt ændret til 1118543 i 1965, men året efter rettet til 1118542.
37083 blev i øvrigt aldrig ændret til 1118543.
Langt fra alle HJ-vogne blev omlitreret. To blev forbyttet og en fik to forskellige numre
(se ovf.) Hvilke, som blev ændret, fremgår af vognlisten.
HJ.0770 •Gklm 1117271 - Sommersted 1-1968 © J. Guldbæk Christensen
>>> Flere fotos af •Gklm-vogne
I tidens løb blev mange HJ og •Gklm vogne anvendt til tjenestevogne eller udlejet/solgt
til
private firmaer eller privatbaner for videre anvendelse.
Andre blev ombygget til ukendelighed til specielle formål.
>>> Special- og tjenestevogne.
>>> Vogne benyttet af private firmaer.
>>> Vogne overgået til privatbaner.
>>> Vogne ved museer og jernbaneklubber